Home / Ausgabe 11(2014) / Capabilities of additive manufacturing technologies (AMT) in the validation of the automotive cockpit
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Abstracts

In der Absicherung von Bauteilen des Fahrzeugcockpits werden Hardwarebauteile diversen Tests unterzogen, um deren hohe Qualität sicherzustellen. Wegen der späten Verfügbarkeit von Serienwerkzeugen können Absicherungsversuche erst spät im Entwicklungsprozess durchgeführt werden. Daher wäre es vorteilhaft, wenn man AMT-Bauteile diesen Absicherungsversuchen unterziehen könnte und anhand deren Verhalten auf das Verhalten der Serienbauteile schließen könnte. Grundvoraussetzung hierfür ist, dass AMT-Bauteile ähnliche Eigenschaften wie Serienbauteile haben. Werkstoffuntersuchungen an Serien- & AMT-Materialien haben gezeigt, dass AMT- & Serienmaterialien in manchen Materialkennwerten, wie z.B. dem E-Modul bei Raumtemperatur oder der Zugfestigkeit, gut übereinstimmen. In anderen Materialkennwerten, wie der Schlagzähigkeit oder dem E-Modul bei erhöhten Temperaturen, gibt es nur wenig Übereinstimmung.

Capabilities of additive manufacturing technologies (AMT) in the validation of the automotive cockpit

In the validation of the automotive cockpit the cockpit’s functional parts are submitted to various hardware tests in order to ensure the high quality of the parts. For automotive applications the validation by hardware tests can only be started very late in the development process since the tools for injection molding needed for series production are available only very late in the automotive development process. This is why it would be advantageous, to be able to submit AMT-parts to these validation hardware tests and to suggest from the behaviour of the AMT-parts to the behaviour of the series parts. Basic requirement for this is the similarity of the properties of the AMT-parts and the series parts. Material characterization at series and AMT-materials has shown that there are material properties which agree quite well, e.g. Young’s Modulus at room temperature or tensile strength. But there are also material properties where the discrepancy between AMT-materials and conventional materials is significant, for example impact strength and Young’s Modulus at high temperatures.